RAF SIMONS 라프 시몬스
나에게 미래는 낭만적이다. 과거가 낭만적이라고 말하는 사람들을 솔직히 이해하기 어렵다. 내게 낭만이란 아직 모르는 것, 꿈꿀 수 있는 것, 그리고 신비롭고 미지의 세계를 향한 설렘이다. 그런 점이 나를 매료시킨다.
The future, for me, is romantic, I don’t understand people who say the past is romantic. Romantic, for me, is something you don’t know yet, something you can dream about, something unknown and mystical. That I find fascinating.
DEMNA 뎀나
미래를 제대로 느끼려면 과거를 아는 것이 중요하다. 하지만 자동차를 운전할 때처럼, 언제까지나 뒤창만 보고 있을 순 없다. 앞을 바라봐야 한다.
It’s important to know the past in order to feel the future, but it’s like driving a car: you can’t look in the rear window.You have to look forward.

HAIDER ACKERMANN 하이더 아커만
시간이야말로 진정한 사치라고 생각한다. 특히 패션업계에서는 제대로 시간을 들이지 않기 때문이다. 작가에게 1년에 책 10권을 쓰라고 강요하지 않는다. 영화감독에게 1년에 영화 여섯 편을 만들라고 하지도 않는다. 하지만 패션은 너무 극단적으로 흘러가고 있다. 크루즈 컬렉션, 프리 컬렉션… 도대체 한 사람에게서 얼마나 더 많은 걸 짜내야 할까? 우리 스스로에게 질문해야 한다. 얼마나 많은 걸 해야 하나? 컬렉션을 몇 개씩 내야 할까? 이렇게 끝없이 달리다 보면, 결국 우리 자신을 잃어버리는 건 아닐까? 진짜 아름다운 것을 만들려면 시간이 필요하다. 아제딘 알라이아의 작품을 보면 그가 얼마나 시간을 들였는지 알 수 있다. 그런데 지금 우리는 너무 서두르고 있다. 이렇게 시간이 없는데, 어떻게 아름다운 걸 만들 수 있을까?
First, I do believe time is the new luxury, because we don’t take the time, especially in fashion. You don’t ask a writer to write 10 books in one year. You don’t ask a filmmaker to make six films a year. It’s going to such extremes — you have a cruise collection, a pre-collection… How much can you squeeze from a person? It’s good to question ourselves. How much do we have to do?How many collections? Are we not losing ourselves by acting like this? Are we not losing ourselves by doing too much? To do something beautiful, you have to spend time on it. When you see Mr. (Azzedine) Alaïa’s work, you can see he is spending time on it. We are rushing, we are running. How can you make a beautiful product if you don’t have the time for it?